– Tänk om resultatet inte överensstämmer med hur jag har uppfattat det! Men jag fick bra resultat med många 100 procent, men där jag exempelvis fick 89 procent positivt svar var det lätt att fokusera på de 11 procent som inte är helt nöjda. Det är lätt att man ser bristerna.
Det tror hon beror på att skolan generellt sett är väldigt bristfokuserad och att lärare inte är vana vid att få feedback. De första dagarna efter att hon fått resultatet kändes det som att hon hade långt kvar till att bli godkänd.
– Men det är psykologiskt. Vi är inte vana vid att få respons.
Hon konstaterar att enkäten fungerar utmärkt för att medvetandegörande hur eleverna uppfattar läraren och arbetet i klassrummet.
– Det är absolut ett stöd, jag kunde se och bocka av att de tycker att jag kan mitt ämne, då behöver jag inte fundera på det. Jag kan också se tendenser i vad jag har lägre resultat i – det är verkligen ett stöd men det måste följas av egen reflektion. Då blir det ett bra verktyg.
Det kan finnas en fara i att man ser enkäten som ett rättesnöre där man eftersträvar 100 procent i varje fråga, menar hon.
– Vissa av frågorna håller jag inte med om, där har jag en annan strategi för hur jag jobbar, och jag vill inte överge min egen strategi även fast jag bara har fått 65 procent på vissa påståenden. Jag skulle vilja få in fler frågor i enkäten som är annorlunda formulerade. Exempelvis ”jag tar ofta eget ansvar för att titta på planeringen” i stället för att man som lärare förväntas servera eleverna med material och information.
Hon tycker det var intressant att jämföra sig med de andra deltagarna, för att se hur hon ligger till i förhållande till den övriga gruppen.
– Det är oundvikligt. Resultatet säger inte så mycket om jag inte har något att förhålla mig till. Men man får inte fastna i att jämföra sig med enskilda lärares resultat. Det är en bra variant med upplägget att man jämförs med snittet i gruppen. Jag vill helst göra enkäten i alla mina klasser för att få ett stort underlag att utgå från.
Roger Thuring har varit med och tagit fram Aretes elevenkäter. Han menar att de har varit väldigt uppskattade instrument för deltagarna.
– Det blir en väldigt precis feedback på vad man som lärare behöver utveckla från elevernas synvinkel. Vi har sett att många av deltagarna tar avstamp i elevenkäterna och arbetar metodiskt med att utveckla de bitar som eleverna är mindre nöjda med, och gör en ny enkätomgång senare för att följa upp. Det hade varit omöjligt om vi inte haft elevernas åsikter.