Under meriteringsprogrammets steg 2 ska lärarnas kontaktrektorer genomföra två lektionsobservationer för att dokumentera hur väl läraren uppfyller Aretes olika aspekter. Kerstin Andersson, rektor i Åstorps kommun, har en lärare som deltar i meriteringsprogrammet. Hon har under det senaste året observerat lektioner med Aretes observationsscheman som stöd.
– Jag tycker de har fungerat väldigt bra. De är lätta att använda, men när jag gjorde det första gången tog det lite längre tid för att förstå hur man skulle tänka. Det är ett heltäckande material som ger mig bra signaler på hur kvaliteten på undervisningen är.
Vid tidigare observationer har Kerstin Andersson och den berörde läraren diskuterat frågor som har dykt upp utifrån det som hon har sett på lektionen.
– Om jag jämför med när jag har observerat tidigare på egen hand så går frågorna i Aretes observationsscheman mer på djupet, och det är bra, det är ju det vi vill åt. Sen är det så att alla frågor inte är relevanta på varje lektion, det beror på ämne och på hur man jobbar på den lektionen.
Kerstin Andersson ser i förlängningen att mycket av innehållet i Aretes observationsscheman är användbart att ha med i kommunens lönekriterier när de ska lönesätta en lärare.
– Jag kan säga att om man har lärare som uppfyller alla bitar på alla lektioner så kan man vara stolt. Skulle jag gå in och titta i alla klasser är jag säker på att jag skulle se tydliga skillnader – observationschemat är ett bra verktyg för det. Nästa termin ska jag använda det i observationer av alla mina lärare.