Välj en sida

 

”Aretes meriteringsprogram innebär en kvalitetssäkring för förskolan”

Det konstaterar Agneta Hansson, biträdande förskolechef i Nacka kommun, som är mitt uppe i urvalsprocessen av fyra pedagoger som ska få förmånen att delta i Aretes meriteringsprogram för förskolan.

 

Hur kommer det sig att ni ville delta i Aretes meriteringsprogram för förskolan?

Fokus i mitt uppdrag som skolledare har alltid legat på utveckling och kvalitetsarbete. När jag började i Nacka kommun 2013 hade man kommit fram till att Aretes meriteringsprogram innebar en utvecklingsmöjlighet för Nackas lärare. För mig var det självklart att även förskolan skulle involveras i den typen av utvecklingsarbete eftersom den är en viktig del i skolsystemet.

Jag har ingått i den projektgrupp som har arbetat fram meriteringsprogrammet för förskolan, tillsammans med Per Reinolf och Ylva Gunnars på Arete samt förskolestrateg Ann Sundman Brott och tre skolledare från olika enheter i Nacka kommun. I det arbetet har även fyra yrkesskickliga förskollärare bidragit med sina erfarenheter och reflektioner. Under arbetsprocessen har vi även haft ett värdefullt samarbete med Stockholms stads kvalitetsavdelning och samordnare Hans Dahlin och yrkesverksamma förskollärare inom Stockholms kommun.

Nu pågår ett ansökningsförfarande för pedagoger som vill genomgå meriteringsprogrammet, berättar Agneta Hansson. Alla förskollärare i Nacka har fått möjlighet att skicka in en ansökan och vi kommer att erbjuda fyra förskollärare att delta i den första omgången. Arbetsgruppen ska träffas inom kort och göra ett urval. Meriteringsprogrammet startar den 18 maj och pågår under sex månader.

 

Vad utmärker en särskilt yrkesskicklig lärare i förskolan?

En särskilt yrkesskicklig förskollärare ska kunna visa på sin förmåga att planera för sammanhang och förståelse, ge barnen möjlighet till delaktighet och inflytande samt skapa ett tillåtande utforskande klimat som bidrar till barns och kollegors utveckling och lärande.

I meriteringsprogrammet ingår det fyra olika bedömningsområden där pedagoger ska visa på sin yrkesskicklighet för att bli Aretemeriterad:

  1. Kunskapsresultat
  2. Undervisning och lärande
  3. Barnens perspektiv
  4. Värnar alla barns rätt till god undervisning

 

Vad innebär lärande i förskolan för dig?

Det är ett lärande som baseras på förskolans styrdokument och ett professionellt bemötande och förhållningssätt som utgår från barnens perspektiv. Barns utveckling och lärande sker i lek och ömsesidigt samspel med den omgivande miljön. Förskollärarens förhållningssätt och bemötande samt lärmiljöns utformning och möjlighet till förändring utifrån barnens behov, får en avgörande roll för vilket lärande som sker. Genom att utgå från barnens lek och det som barnen visar intresse för kan pedagogen med ett utforskande och reflekterande arbetssätt tillföra nytt material och nya begrepp som bidrar till barnens kunskapsutveckling. En yrkesskicklig förskollärare kan genom engagemang och lyhördhet för vad barnen är nyfikna på, utforma planeringen och lärmiljön så att det blir en kunskapsskapande lärandeprocess för alla barn i förskolan. Pedagogen i förskolan ska vara en aktiv, reflekterande och medforskande agent, utan att ta över – det handlar inte om att styra barnen för mycket eller ha regelrätta lektioner.

 

Vad har du för förväntningar på programmet?

Min tanke är att vi ska synliggöra förskollärare som är inspiratörer och engagerade förebilder, som tack vare sin kunskap och reflekterande arbetssätt visar särskilt god förmåga att knyta ihop forskningsbaserad teoribildning med sin yrkespraktik. Förhoppningen är att de sedan kan bidra till kunskapsutveckling på sina enheter. På så sätt kan vi höja nivån för alla i förskolan. Genom att delta i meriteringsprogrammet kvalitetssäkrar vi förskolans verksamhet!