Att erfarenheten ska vara beprövad hindrar oss ibland att testa nytt, men ett tips är att förvalta den breda kompetens som faktiskt finns på skolområdet. Professor Per Thullberg som leder Skolforskningsinstitutet har säkert en del att bistå dig med.
Snegla gärna på andra länder, men utgå från att deras läroplan är olik vår, sprungen ur en annan kontext. Använd vår inhemska kompetens – här är tips på några engagerade och kloka personer du kan bjuda in till samtal. De har inspirerat mig i min lärargärning i att förstå skolans utmaningar och omsätta förståelsen till konstruktiv praktik:
Inger Enkvist, professor i spanska vid Lunds universitet och skoldebattör
Agneta Josephson, dramapedagog, utbildare och författare
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap
Per Kornhall, författare, debattör och skolutvecklare
Margareta Normell, psykoterapeut, skolhandledare och författare
John Steinberg, pedagog, författare och skolutvecklare
Lars Strannegård, professor och rektor för Handelshögskolan i Stockholm
Som ansvarig för utbildning är du naturligtvis kunnig i hur en eventuellt heterogen grupp tillsammans ska skapa fruktbara synteser, så det borde inte vara något problem att få dem att samarbeta. Men en helklass, 32 personer, är nog lite mycket för dig nu i början så jag nöjer mig med ovanstående sju. (Ellen Key deltar postumt.) Fortfarande söker jag dock någon som kan ge några nycklar till äkta motivation.
Förutom ovan nämnda kan du även bjuda in det svenska näringslivet och exempelvis diskutera hur de större matvarukedjorna som arbetsgivare ska lätta lite på elevernas tryck och införa praxis för att inte förlägga intervjuer, introduktionsdagar och arbetspass till elevens lektionstid. Elever är just de entreprenöriella individualister vuxenvärlden fostrat dem till, men behöver ibland hjälp att göra rätt prioriteringar.
Skolan har även ett tydligt…