Är likvärdig bedömning detsamma som rättssäkra betyg? Svaret på frågan är långtifrån självklart i alla skolor, vilket är allvarligt, konstaterar Bo Sundblad, sakkunnig i bedömning och betyg, före detta universitetslektor i pedagogik tillika en av föreläsarna på Aretes nystartade utbildning om regelverk, bedömning och betyg.
Den som inte vet skillnaden kan heller inte sätta rättssäkra betyg, understryker han.
– Det handlar om skolornas trovärdighet. Svajar kompetensen kring hur skolan arbetar med betyg och bedömning ifrågasätts ju hela skolans tillförlitlighet.
Därför gläds han åt de närmare 30 deltagarna, företrädesvis förstelärare och lärare som i höst börjat Aretes utbildning ”Regler, bedömning och betyg”.
– Verkligen, det är otroligt bra att så många huvudmän förstått att de måste ta ansvar och skaffa sig kunskap om de här frågorna.
Men det räcker inte, understryker Bo Sundblad. Utöver kunskap måste lärarna även få tid att vrida och vända på begreppen, stöta och nöta frågeställningar, vilket är en både långsam, ständigt pågående och kollektiv process.
Grundskollärare Angela Nilsen är en av deltagarna och för henne är det en efterlängtad utbildning.
– Verkligen, det finns en osäkerhet hos många lärare om hur elevarbeten ska bedömas. När Lgr11 kom kändes det som om vi fick en ny läroplan i knät utan riktlinjer om hur den skulle tillämpas i praktiken.
För många och lösa boliner, alltså. Men det är slut på det nu. Bo Sundblad lovar att deltagarna ska ha stenkoll på ämnet efter avslutad utbildning.
Deltagarna ska också ha kunskap nog att vidareutbilda sina kollegor och övrig skolpersonal.
Angela Nilsens målbild med utbildningen är glasklar och den stavas eleverna hemma på Söderholmsskolan i Vårberg söder om Stockholm.
– De lägger ned så otroligt mycket jobb i skolan. Det minsta jag kan göra för dem är att bedöma och betygssätta dem på ett rättssäkert sätt.
Susanne Sawander
Vill du veta mer om utbildningen? Klicka här.